Montaż w AVEO 1,2 SOHC HB, 2004 r. modułu BX70 sterującego centralnym zamkiem by Griba

1. Oto i moduł BX70s. Ma w zestawie dwa piloty i obsługuję diodę sygnalizującą oraz światła (sygnalizacja zamknięcia i otwarcia drzwi). Jest także opcja pod syrenę. Sterownik posiada również drugi kanał dla siłownika bagażnika - w Aveo HB nie będzie potrzebny.
2. A to schemat fabrycznego modułu sterującego siłownikami centralnego zamka. Widać, że od mastera "minusy" sterują modułem, który również podaje na stałe "minusy", a wyzwala "plusami" siłowniki.
3. Do BX70s jest dołączony prosty schemat - podłączenie nie powinno zatem stanowić większego problemu.
4. Seryjny moduł sterowania centralnym zamkiem znajduje się przy nogach pasażera. Wszystko fajnie, tylko nie obsługuje pilotów. Zostawiamy go, jeśli chcemy nadal mieć możliwość sterowania centralnym z kluczyka. W innym wypadku, gdy wystarczą nam piloty, można zamontować w jego miejsce BX70s.
5. W celu podłączenie modułu najlepiej wpiąć się w instalację przy wtyczce do seryjnego modułu sterującego centralnym zamkiem. Znajdziemy tutaj zasilanie (pomarańczowy i czarny) oraz przewody idące do siłowników centralnego (biały i niebieski). Podłączamy tak, że z seryjnego modułu sygnały do siłowników lecą przez przekaźniki BX70s, których drugie wyprowadzenia dajemy do "plusa". Wtedy będziemy mieli zarówno "fabryczne" otwieranie kluczykiem wszystkich drzwi (oraz bagażnika) jak i z pilota (dzięki dołożonemu modułowi). Diodę sygnalizacyjną miałem przygotowaną wcześniej - przy poprzedniej robocie wyprowadziłem sobie przewody od tej z zegara (jest tam coś takiego pod alarm fabryczny). Natomiast sygnał świateł podłączyłem pod pozycyjne - tutaj wpiąłem się w przewód podświetlenia z kostki idącej do panelu ogrzewania. Tam było najbliżej, żeby się podłączyć (prąd podawany bezpośrednio z modułu).
6. Jeszcze o podłączeniu - alternatywna metoda to sterowanie poprzez BX70s wyłącznie siłownikiem w drzwiach kierowcy. Resztę załatwią seryjne krańcówki w zamku drzwi kierowcy i fabryczny moduł centralnego. Używając elektrycznych "kosteczek" nie musimy za dużo wywijać lutownicą w ciasnym wnętrzu, ryzykując przypalenie tapicerki. Przewody należy oblutować, wtedy ładnie trzymają. Obok modułu widać pilota - ma cztery przyciski - zamykanie, otwieranie, ciche zamykanie oraz alarmowanie (uruchamia światła i syrenę).
7. Kolejny krok to przeciągnięcie przewodów do siłownika, który musimy zamontować w drzwiach kierowcy (nie ma go tam niestety w wersji bez alarmu - fabryka nie dała). Jest z tym trochę zabawy. Najpierw trzeba rozebrać drzwi (proste). Najciekawszy moment to odłączenie klamki. Na zdjęciu widać jak po odchyleniu drzwi tapicerki, można dostając się od dołu uwolnić cięgno klamki.
8. Następnie musimy wyłuskać kostkę z karoserii podważając zatrzaski na jej bokach (trochę trudniejsze). W kabinie jest w karoserii otwór podlepiony fabryczną taśmą, gdzie należy umiejętnie i z wyczuciem wpychać drucik, wtedy wyjdzie po zewnętrznej stronie obok kostki - sytuacja jak na zdjęciu (najtrudniejsze). ;)
9. To jest właśnie wspomniany otwór w kabinie. Wychodzi z niego wiązka, a dookoła jest zalepiony taśmą z dziurą (czarny kwadrat). To jest zdjęcia po montażu, peszel podpięty do linki otwierania maski zbiera przewody od siłownika z drzwi kierowcy i czerwony kabel od syreny.
10. Przewody mocujemy do drutu (na przykład taśmą). Drut trzeba ostrożnie wciągnąć z powrotem do środka samochodu i dzięki temu będziemy mieli przewody od siłownika w kabinie.
11. Tak wygląda seryjna kostka drzwi w całej okazałości. W środku nie ma miejsca na inne przewody. Dlatego kabelki dajemy w dodatkową (tu - zieloną) koszulkę, żeby nie przetarły się o blachę. Wyłamujemy szczypcami kawałeczek plastikowego progu oryginalnej kostki (na który zakłada się tą karbowaną gumę) i układamy tam nasze zabezpieczone przed przetarciem przewody.
12. Zakładamy gumę na próg kostki i wciskamy ją ostrożnie w karoserię razem z naszymi przewodami, tak aby ich nie uszkodzić.
13. Przewody podprowadzamy w drzwiach najlepiej przypinając je do tych, które idą od krańcówek zamykania, sterujących fabrycznym modułem centralnego zamka (styki są w zamku drzwi kierowcy, jest też tam miejsce na siłownik fabryczny ale prościej dołożyć taki zwykły, uniwersalny). Można zauważyć wyraźny znaczek DAEWOO na folii uszczelniającej. ;)
14. Pozostało założenie siłownika. Gdzie by go tu upchnąć? ;)
15. W tym miejscu jest całkiem dobrze. Montując siłownik udało się nawet wykorzystać istniejący w drzwiach otwór. Na dole zlutowane przewody. To był master, dlatego było ich pięć, wykorzystujemy oczywiście tylko dwa (krańcówki mamy już od fabryki - można zatem dać siłownik typu slave).
16. Po obczajeniu co i jak, kształtujemy odpowiednio drucik, który będzie sterował cięgnem "korka" blokowania zamka drzwi.
17. Podłączamy nasz drucik do cięgna "korka". Sprawdzamy czy wszystko chodzi jak trzeba.
18. Składamy drzwi. Uwaga na gumkę przy "korku" - łatwo ją zgubić!
19. Została jeszcze syrena. Przewód przeciągamy wykorzystując przelotki w nadkolu. Najłatwiej było przejść przez tą, w której idzie cięgno otwierania zamka maski.
20. Montujemy syrenę. W tym celu udało się wykorzystać wystający z nadkola gwintowany pręcik - taką jakby śrubę. ;) Masę łapiemy najlepiej od razu z mocowania, a "plus" na syrenę poda nam BX70s.
21. Na koniec prowadzenie przewodów od siłownika w drzwiach kierowcy i syreny do BX70s. To ten peszel. Górą pod kolumną kierownicy, potem nad brzęczykiem, następnie w dół i wokół rozdzielacza nadmuchu powietrza (zdjęcie), dalej pod cięgnami sterowania skrzynią i za dywanikiem, aż w okolice nóg pasażera, gdzie mamy standardowy moduł sterowania centralnym zamkiem.
22. Za dywanikiem akurat wnęka, w którą elegancko zmieścił się peszel z przewodami i BX70s. Trzeba było tylko nieco przedłużyć antenę i wyciągnąć ją do góry, bo słabo ściągała sygnał z pilotów. No i to by było na tyle - pozostaje się cieszyć możliwością otwierania i zamykania zamków drzwi z pilota. ;))